Un minuto e 15 secondi di sguardo dei disegnatori

 600 cm x 155 cm, 135 disegni,  21 x 29,7 cm, Pennarello su carta da lucido

i minute and 15 seconds of the drawers' gaze

Galleria  Michela Rizzo, Venezia 2013, fotografie di Francesco Allegretto

 

 

Dopo aver ripreso gli allievi mentre disegnavano (vedi video I disegnatori) ho analizzato il ritmo del loro sguardo che va alternativamente sul foglio e sul soggetto. Ho ingrandito ogni singolo volto a grandezza naturale e  ho appoggiato un foglio trasparente sullo schermo del computer. Poi ho seguito con un pennarello per un minuto e 15 secondi il movimento di ogni occhio.  In questo modo ho registrato in modo piuttosto fedele il ritmo di sguardo di ogni disegnatore. Fedele quanto lo consente l’umana percezione, ovvero  i miei occhi e la mia mano

Dopo aver ripreso gli allievi mentre disegnavano (vedi video I disegnatori) ho analizzato il ritmo del loro sguardo che va alternativamente sul foglio e sul soggetto. Ho ingrandito ogni singolo volto a grandezza naturale e  ho appoggiato un foglio trasparente sullo schermo del computer. Poi ho seguito con un pennarello per un minuto e 15 secondi il movimento di ogni occhio.  In questo modo ho registrato in modo piuttosto fedele il ritmo di sguardo di ogni disegnatore. Fedele quanto lo consente l’umana percezione, ovvero  i miei occhi e la mia mano. Ho utilizzato un mezzo altamente tecnologico come il computer in modo strettamente meccanico, facendo passare la registrazione dei dati attraverso la mia percezione. Nella  dimensione di esperimento empirico a me così congeniale ho scoperto una serie di cose: indipendentemente dal momento (le riprese video sono state fatte in mesi differenti) e indipendentemente dal soggetto che stavano disegnando,  ogni persona mostrava una specie di impronta digitale ritmica. Le configurazioni  ritmiche che possono risultare dallo sguardo  di  ogni singolo allievo sono certamente infinite, ma saranno riconducibili tutte a un certo pattern tipico di quella specifica  persona, come si può ben vedere dalle immagini in dettaglio.

 

 

Raffaele Gavarro,  Dell’arte come conoscenza

Kathy Battista, Drawn Together: Katie Holten and Mariateresa Sartori

Samuel Bordreuil, Mariateresa Sartori: Une main, entre retines et tympans

Eleonora Minna, Mariateresa Sartori, You are the music while the music lasts, Galleria Michela Rizzo, Venezia

William Corwin, Katie Holten and Mariateresa Sartori, Linea, Bosi Contemporary, New York 

 

Dell’arte come conoscenza

Raffaele Gavarro

Nel 1960, durante una dolce estate trascorsa in Provenza, Maurice Merleau–Ponty scrisse il saggio “L’occhio e lo spirito”*, rispondendo all’invito di André Chastel che voleva un suo contributo per il primo numero di Art de France. Com’è noto quella fu l’ultima estate di Merleau-Ponty, che morì d’infarto l’anno successivo e quello rimase il suo ultimo saggio.

Naturalmente vi starete chiedendo perché inizio queste riflessioni sul lavoro di Mariateresa Sartori partendo da uno dei testi più noti e amati del secolo scorso – tra l’altro principalmente dedicato alla pittura, anzi meglio alla visione, anzi meglio all’occhio, anzi meglio al corpo, anzi meglio alla profondità, anzi meglio alla conoscenza e ai modi limitati o meno, comunque diversi, con cui si realizza nella scienza, nella filosofia e nell’arte?

La risposta è essenzialmente in una frase di quel saggio che non mi ricordavo neppure fosse in quel saggio e che mentre Meri mi parlava tentava di venire fuori dalle nebbie del tempo. Così mentre cercavo senza cercare, ascoltando la quarta sinfonia in Mi minore di Johannes Brahms, con una certa sorpresa ho ritrovato quella frase e il molto altro che non ricordavo così necessario, e non solo per l’occasione. Eccola: “Che cosa sarebbe la visione senza il movimento degli occhi, e come potrebbe questo movimento non confondere le cose, se fosse lui stesso riflesso o cieco, se non avesse le sue antenne, la sua chiaroveggenza, se la visione non fosse già prefigurata in lui?”.

“Lo sguardo dei disegnatori” è naturalmente il lavoro che ha cavato dalla memoria quella riflessione e tutto il saggio di Merleau-Ponty. Si tratta di un esperimento nel quale la Sartori, Meri, dopo aver posizionato un foglio trasparente sul monitor, per un minuto e quindici secondi segue con un pennarello lo sguardo, il movimento degli occhi della persona impegnata a disegnare, tirandone fuori un tracciato vibrante, inquieto e naturalmente doppio. Nel registrare questo fenomeno, si assume a propria volta il ruolo di un imperfetto sismografo di quelle vibrazioni che dagli occhi si trasmettono alla mano e viceversa, in quel momento di massima concentrazione della visione che richiede l’atto della riproduzione sul piano di ciò che si vede nella realtà. Meri annota che il tracciato di uno stesso disegnatore si ripete quasi uguale nel tempo, e forse riuscirete a notarlo anche voi guardando con attenzione, e questo a prescindere da quale sia l’oggetto guardato e che si riproduce. Si potrebbe infatti pensare che lo sguardo segua il contorno della cosa che si disegna, risultando quindi di volta in volta differente. Invece lo sguardo, come dice Merleau-Ponty, ha le sue proprie antenne, la sua chiaroveggenza e la visione è già prefigurata in lui. Deve essere proprio così. Inoltre questo esperimento mostra senza dubbio la doppia natura in cui siamo, quella per la quale siamo al contempo “vedenti e visibili”. I disegnatori, gli allievi di Meri che imparano a disegnare e pazienti a volte si prestano alla conoscenza ulteriore che consegue al loro stesso imparare, sono il paradigma visibile di questo doppio stato. Un enigma, come dice sempre Merleau-Ponty, molto complesso e affascinante nel quale oltre a vedere ed essere visti, possiamo anche guardarci e riconoscerci. Tutto il lavoro di Meri procede sulla scarnificazione analitica dei paradossi che contiene questa riflessione, sull’essere tra le cose e stare al di fuori di esse per vederle e capirle, in una visione che ci comprende appunto. È una condizione che comporta uno stare tra l’analisi scientifica e il significato metafisico che inevitabilmente ne consegue.

Sempre Merleau-Ponty nel saggio citato: “Tutta la storia moderna della pittura, il suo sforzo per liberarsi dall’illusionismo e per acquisire dimensioni sue proprie, ha un significato metafisico. Ciò non può essere oggetto di dimostrazione.”. Perché essa, la metafisica, è parte integrante della realtà e della storia e quindi non dissociabile dall’esperienza stessa del mondo. Mentre disegna il movimento degli occhi dei suoi allievi che disegnano, Meri compie il riconoscimento non solo dell’altro come identità, ma anche dell’altro come mondo separato e al tempo stesso compreso nel mondo in cui lei stessa e noi, che a nostra volta guardiamo, stiamo. Le linee descrivono uno stato di operatività, ma anche uno stato d’animo, e nondimeno sono la dimostrazione di un’espressività diversa, autonoma e generata da una visione ulteriore. Quei segni partono da un’empatia e ne producono un’altra in uno sviluppo circolare di espansione in linea di principio infinita. Una condizione che trovate in molti lavori di Meri, dai video come “Quelli che vanno quelli che restano” del 2009, “Homage to Chopin” del 2011, alle installazioni sonore come “Il suono della lingua” del 2008, in cui il sistema di relazioni non è mai confinato all’interno dell’immagine, del visibile che si offre in visione, ma appunto ci immette in esso con una circolarità includente e che in alcuni casi diventa ipnotica e straniante dalla realtà così com’è offerta dalla stessa rappresentazione. In alcuni casi questa modalità crea un meccanismo narrativo-temporale che è di una perfezione perversa proprio grazie alle anomalie sulle quali è costruito. È il caso del video “In Sol maggiore/in Sol minore” del 2013, dove una relazione non coincidente tra immagini e suoni crea un’inquietante diacronia tra le stesse immagini, la musica e i sentimenti che entrambe inducono. La ripetizione di una scena presa dalla trilogia di “Heimat” di Edgar Reitz (Heimat 1935-43; per la precisione l’episodio è tratto da Reichshoehenstrasse – Via delle Alture del reich, 1938), diventa il metronomo di uno scorrere del tempo circolare e ipnotico. Ma man mano che il cerchio si forma e si ripete, la musica di Vivaldi e Mozart – appunto il concerto in Sol minore del primo e quello in Sol maggiore del secondo – cambia le nostre aspettative. Sappiamo che in quel momento lui e lei si guarderanno ma il senso dello sguardo cambia, la scena si ripete uguale ma non è più la stessa. Noi però la riconosciamo come identica e questo crea quasi un rifiuto ad assecondare la musica. Ad un certo punto attendiamo, desideriamo, un’uscita liberatoria da quel loop insensato e sfinente, ma la musica ce lo impedisce, trattenendoci all’interno del movimento delle immagini. Certo non è un caso che Meri abbia lavorato su questo tema della relazione tra il tempo circolare e il senso di quello che vi accade all’interno, scegliendo il capolavoro di Reitz, che vale la pena ricordare ha una durata complessiva di circa cinquantatré ore distribuite in quasi altrettante puntate televisive. Un’opera complessa, ambiziosa, che racconta la storia di un tempo, quello del Novecento, fatto di salti improvvisi in avanti e di ritorni inevitabili, in cui appunto la circolarità del tempo è un elemento che trova il compimento finale nel ritorno a casa del protagonista nell’ultimo capitolo della trilogia.

Ma vorrei tornare ancora sulla questione del segno, della linea, che ha assunto qui, intendo nella mostra “You are the music while the music lasts”, un ruolo decisivo. E con ciò mi riferisco sia al grande disegno dell’abete che è stato ispirato dal suono della quarta di Brahms, che continuo doverosamente ad ascoltare mentre scrivo, sia alla frammentazione segnica di scotch che ricopre la parete formando un trama di luci e ombre sottili e brulicanti. Non c’è niente di più semplice di una linea tanto nell’idea che nella sostanza della rappresentazione, e non c’è niente che sia più distante dal reale di una linea, come al contempo niente che ne possa di più e meglio determinare la forma. La linea non è solo un’astrazione ma è un paradosso irrisolvibile, almeno fino al momento in cui entra in relazione con la realtà, essendo appunto dotata di un’essenza metafisica che le consente di essere compresa proprio in quel momento.

Come ho diligentemente scoperto, la quarta sinfonia fu composta nelle due estati del 1884 e del 1885 a Mürzzuschlag in Stiria, un boscoso Land del sud est dell’Austria. Sono quattro movimenti che vanno da un primo Allegro non troppo ad un secondo Andante moderato, passando per un terzo Allegro gioioso fino ad arrivare all’ultimo Allegro energico, culmine dell’intera composizione. Questo finale rappresenta l’esempio migliore di quella tecnica brahmsiana che Schönberg definì della “variazione sviluppante”. Per la precisione si tratta di trenta variazioni che sviluppano in un crescendo di sonorità e di drammatica emozione, che mostrano uno sviluppo compositivo decisamente libero e che appunto caratterizza la tecnica compositiva di Brahms. Da parte mia ho imparato che la quarta è un capolavoro e ascoltandola, come ho già detto, a lungo, ho cercato di individuarne i momenti di passaggio più significativi. Soprattutto nella ritmicità crescente e nella variazione sviluppante ho cercato i segni e le linee realizzate da Meri, che mentre l’ascoltava ha immaginato boschi di conifere e li ha disegnati riducendoli a graffi che salivano e si espandevano sulla carta stesa sulla parete, in un’ipotesi di progressione infinita che anche qui assume una forza ipnotica.

Di quella linea che non imita più il visibile ma “rende visibile” parlava sempre Merleau-Ponty ne “L’occhio e lo spirito”, riprendendo il pensiero di Paul Klee e le parole di Henri Michaux, ma soprattutto centrando inequivocabilmente la questione dell’arte sulla visione come conoscenza. Da questa idea, o forse dovrei dire convinzione, che trova molte e nuove conferme oggi, parte una complessa e necessaria riflessione su quale sia il senso attuale dell’arte e la sua funzione in questo nostro tempo. Domande e questioni necessarie non solo alla comprensione dell’opera, ma appunto decisive per la stessa conoscenza del mondo in cui siamo.

 

 

  • Maurice Merleau-Ponty, “L’occhio e lo spirito”, SE edizioni, Milano, 1989;

Titolo originale: Lœil et Lesprit, Èditions Gallimard, Paris, 1964.

 

 

DRAWN TOGETHER: KATIE HOLTEN AND MARIATERESA SARTORI

KATHY BATTISTA, writer, curator, Director of Contemporary Art at Sotheby’s Institute of Art, New York

 

Drawing is one of the most intuitive and ancient, even prehistoric, forms of expression. One finds evidence of drawings since the Paleolithic period when cave dwellers used mark-making to portray mankind’s quotidian experiences hunting and gathering food; this resulted in surprisingly well articulated images of bison and other wild animals that lacked perspective. Flattened forms were also witnessed in ancient Egyptian image making, in which drawings and reliefs continued to appear two dimensional, as if all living creatures were seen in profile. With the Italian Renaissance came perspective and illusionism, where artists such as Donatello, della Quercia and Ghiberti used mathematical equations to represent three-dimensional space on a flat surface. Figures became more lifelike, and artists such as Ghirlandaio and Michelangelo began to employ techniques including foreshortening to create the illusion of three-dimensionality.

Drawing has not only been the fare of individuals but also a group activity: Aboriginal and Native American artists created ephemeral ritualistic sand drawings that eventually disappeared; Surrealist artists played the corpse exquisite game in the 1960s; Carolee Schneemann used groups of performers to create works such as   Meat Joy and Water Light/Water Needle, which resulted in random, intuitive mark-making and formations drawn through choreography and human movement. Contemporary artists Jeremy Deller and Pawel Althamer have encouraged audience participation in their work, thus deflating the modernist ideal of the artist as sole creator genius. This interactive, collaborative method makes drawing among the most radical of practices today, existing in distinction to traditional studio based sculpture and painting. In our late capitalist era of hyperbolic artistic production, where spectacle reigns in both the commercial and institutional spheres, drawing returns to the basics: the artist’s hand in an intimate gesture on a human scale.

It also slows down the frenetic pace of art production: drawings take time, concentration, and in some instances, endurance.

Life drawing was an integral component of any art education, from the Royal Academy and the Beaux Arts until the 1960s when art pedagogy began to reflect the rupture of the dematerialized art practices at the time. Curiously, while drawing may be seen as one of the most longstanding and classical methods of art, and draftsmanship a seeming accolade, today it is often relegated to a lesser status,

seen as less important or secondary to painting and sculpture. A drawing is often associated with the ‘study’ rather than the finished product and most often drawings of an artist carry less commercial weight than that of their other work. But what about artists—for example Vija Celmins or Sol LeWitt—whose practices exhibit an abiding investigation of drawing?

 

Katie Holten and Mariateresa Sartori both use drawing—in one form or another—as the primary basis in their respective practices. While they hail from different countries, albeit both in Europe (Holten grew up in Ireland and now lives in New York, while Sartori lives in her native Italy), both artists employ drawing in the form of mapping in some form as the base of their work. In neither case will you find traditional still life or figuration; rather these artists use their eyes and hands to translate experience into record, playing with perspective from macro to micro, plan to elevation, or ear to eye. Indeed the title of the exhibition, Linea, refers to the geological strata on the surface of a moon or planet, which can be vast or microscopic. In Italian linea means line, the basis of all drawing, either permanent or ephemeral.

 

WAYS OF SEEING

 

Holten’s Constellations are large drawings in white on black primed canvas or paper that resemble nighttime aggregations of stars. Intricate webs of white lines, scattered in clusters, could be read as spiders’ webs, fossils, or microscopic imagery, all of which the artist has in fact drawn in the past. They might also resemble a vast scale: an entire cosmos miniaturized into a six-foot canvas. Holten renders these with real limestone chalk sourced from rock formations of the former Inland Sea. While on a residency in Salina, Kansas she visited this ancient seabed and was awed by the sublime rock patterns found in the landscape. The found chunks of chalk that she gathered are used to create drawings of nighttime aerial images sourced from NASA Earth Observatory. Representing clusters of cities and their connecting autoroutes, these images of immense swathes of landscape can resemble microbiotic organisms or cells. Indeed, these routes are like cells that make up large urban organisms.

Holten uses a laborious process to create these large works that are in fact Vitruvian in scale. The size of the canvas correlates to as far as the artist can reach— from top to bottom and side to side. An earlier series of drawings called Old

News (Yoga Mat I) and Old News (Yoga Mat II) from 2008 also used the body as reference: these drawings were created from multiple layers of newspapers, a reference to the economy of scale in Holten’s production. The artist asked herself: what can I make that can be carried with me, which corresponds to my own body? The Constellations again correspond to human scale, personal experience, and strange parallelism. For a recent exhibition in Düsseldorf, the artist used satellite images of Germany. This translation from eye to hand and then from macro to micro or vice versa, is done with exquisite economy of scale and attention to detail.

This meticulousness is also found in Mariateresa Sartori’s work. The Drawers is a double channel video where two groups of six people are seen from the waist up. The artist filmed her students while they were drawing her, interested in the concept of the relegation of her identity into a sculptural form in space; rather than seeing her as their teacher, they look at her as a figure to draw. Their eyes dart from the page to her and back again. Only the tiniest of movements—of their eyes or their hands as they sketch or rub out mistakes—are registered for the viewer but the psychological shift is immense. Subtle, simple actions rendered significant and like Holten’s Constellations, the small lines—invisible in the case of Sartori’s subjects whose eyes dart and retract to their sketchpads—require the viewer to look further and uncover the action that they are witnessing. It is this same scrutinizing that Holten’s work commands.

A related series of drawings by Sartori reflects the eye movements of this same group of students in small sketches. Resembling a grid of electrocardiographs, 1 minute and 15 seconds of drawers’ gazes is a grid-based artwork composed of 135 individual elements. The artist takes the video from the eye movements of her students while they are drawing and traces this from the computer to register

their exact movements, which are then rendered in line on paper and assembled together. This technique of drawing was begun by Sartori in a residency at the Imera, Institute for Advanced Study, Marseille, where she worked with the physicist Bruno Giorgini to map pedestrian flows; it also relates to her childhood history, as like Holten, she began with drawing, but later turned to video and installation. The result in The Drawers is an archive of ways of seeing, from simple small glances to larger sweeps of vision and thus eye movement. A two-dimensional static counterpart to The Drawers video, this body of drawings recalls the hieroglyphic patterns of earlier civilizations. It is a visual language that Sartori has created to express a story, which is a tale of seeing and translation of experience rather than any epic tale.

Like Holten’s Constellations, Sartori creates works that require endurance and time. The Progressive. Brahms’ Fourth Symphony. New York version is paradigmatic of this laborious process, and is a key work in the Linea exhibition. Here the artist listened repeatedly to this musical composition while making this large-scale drawing. Its title derives from Schoenberg’s description of Brahms’ compositional tool: he started from a core theme and created all variations of that theme on a progression. The thousands of striations in the drawing appear as organic matter: like lines on a leaf or like landscape seen from above. The comparison to Holten’s work is uncanny: the scale shifts from macro to micro; the artist’s both use a painstakingly slow process to create the drawings; and both artists work with black and white, not needing color to render their images.

Holten and Sartori rigorously investigate the act of seeing through practices that challenge the order of the status quo. While neither artist’s work is overtly concerned with gender, their work’s overall project may be seen as a feminist response to the traditional art historical trope of the male gaze. In the case of these contemporary artists, they subvert this process on more than one level: first, as seen above, they both claim abstraction as a language of their own; while rooted in reality, their drawings appear as abstracted compositions of lines and marks. Abstraction has traditionally been the domain of the heroic masculine artist, from Wassily Kandinsky to Arshile Gorky, Jackson Pollock and the New York school. Artists such as Miriam Schapiro, Judy Chicago and Judy Pfaff challenged this arena, reclaiming authorship of abstraction, which had been the terrain of male artists for hundreds of years.

Sartori and Holten may also be considered within this trajectory as moving beyond an obvious subversion of the male gaze by casting their gaze on what may seem small, insignificant objects: weeds, the movement of a person’s eye from paper to model and back, or the everyday ubiquity of Google image sourcing. Twenty-first century feminism reaches beyond the concern for the individual woman, and rather encompasses activism for all underrepresented groups as well as the planet. Where

1970s feminism campaigned for equal representation and pay, today women artists move beyond this myopic concern to encompass other issues and constituents in their work. The very fact of focusing on the forgotten or overlooked—weeds, dust, translation—places these artists in the trajectory of feminist practice.

 

MAPPING AS INCLUSION

 

Holten and Sartori’s work may be considered in the field of expanded drawing for their alternative depictions of people and events. Both artists tell stories through various forms of mapping, from the eyes of their students, to physically mapping streets. Again, it is the more ephemeral nature of some of their projects that make them anathema to the spectacular artistic production of today’s booming market. In their subtle, intellectual investigations into human behavior and history, these artists create powerful works.

Holten’s Tree Museum for the Bronx Museum in 2009 was a major public art project for this New York City borough. Holten focused on the Grand Concourse, celebrating the centenary of this four and a half mile thoroughfare that connects Manhattan to the North Bronx. While walking the area, she decided to let the trees tell the story, creating 100 listening points with individual narrators who related personal histories of the area. Visitors used cell phones to connect to 100 different people—from a local high school student to rappers and the architect Daniel Liebeskind—and hear their voices telling stories about the area. This

‘invisible museum’ comprised a different form of mapping: using an inclusive tool to congregate people of very different interests and backgrounds, to create a portrait of the area. Indeed, this concept of oral history is again a traditional practice, used here with today’s most ubiquitous technological device.

This can also be compared to Laboratorio della Vigna: Ten Years Later 2013, a residency project that Holten did for the ten year anniversary of her representation of Ireland in the Venice Biennale. Laboratorio della Vigna 2003 was a site-specific project that explored the ecosystem of the city. The artist established an office, where she held meetings with various people, edited texts and created booklets that became the core of the exhibition. Ten years later, she returned to Venice for a residency, which took the form of a series of walks, garden visits, conversations and informal discussions. For example, a secret garden walk in the Canareggio neighborhood was one highlight. In this project the mapping is done in conversation, as well as in drawing, and corresponds to a more ephemeral physical presence. Her work here relates to artists including Richard Long, Francis Alÿs, and Gabriel Orozco, whose walks and discussions formed the basis of much of their respective practices.

 

Sartori uses a different, but related means of mapping human interaction in a work that was originally projected on the large windows of the Greenhouse of the Venice Biennale Giardini in 2011, visible to all passersby. In her video Etude Op. 25 No. 10 in B Minor Homage to Chopin the partially obscured faces of a man and a woman are seen diametrically opposed in the frame. Their lips seem to mouth the notes to the dramatic notes on the piano. In one shot the male protagonist is positioned on the right side of the shot mouthing the forceful phrases while

the woman is on the left and corresponds to the more gentle, softer phrases of the music. This male aggressive/female passive scenario swaps after four minutes, with the female becoming the more forceful opponent in this abstract tête-à-tête. What looks like a dialogue then resembles escalation into an argument and back again. Sartori worked with the performers, who each used one sentence that is said repeatedly to appear as if mouthing the notes of the piece. The artist will never divulge what the sentence was; indeed, it is not important. What is paramount is how the piece speaks to the abstraction of language and the human interplay of communication. The figure on the right corresponds to the dominant side of the argument; when the woman takes that place the high notes seem to bang out on

the piano like bullets from a weapon. This is less about a gender struggle and more about the basic human struggle to communicate, negotiate and maintain harmony. In this video, as in The Drawers, small actions—here located only in the protagonists’ mouths—signify huge psychological leaps. Sartori is drawing with her performers, albeit creating invisible and ever shifting lines.

Linea is an exhibition that celebrates the subtle as well as grand gestures of Sartori and Holten. In an era where art has become another luxury item aside watches or yachts, these artists resist the spectacular. They find beauty in the

small gesture, in the investigation of surface and line. They work within a great tradition of art historical method, yet subvert this with their choice of subjects and their incredible gift for subtlety. In a world where communication is fleeting and ephemeral, Holten and Sartori write love letters for posterity, reminding the viewer that beauty is found in the tiniest of gestures.

 

 

 

 

 

da:  MARIATERESA SARTORI : UNE MAIN, ENTRE RETINES  ET TYMPANS.

di Samuel Bordreuil, già direttore scientifico dell’IMéRA,  Institut d’études avancées d’Aix-Marseille

 

 

Lignes, sismographies, forages: quand « la main voit »

On l’a dit : dans cette première installation, des regards se croisent. On a plus parlé des regards des dessinateurs, attardons nous maintenant sur le regard de la dessinée et ce qu’elle scrute de son regard « vidéo-augmenté ». Ce qu’elle scrute, en fait ce qu’elle « relève », ce sont les oscillations de ces lignes de regards qui la prennent pour cible. Et c’est plus tard, dans son studio, et à bonne distance de la salle de cours que commence alors son travail d’artiste à elle.

A la vérité, ce travail d’artiste ici on pourrait bien le résumer, et sans perte de sens, en un seul mot : ni plus ni moins qu’un travail de scribe, ou mieux de sismographe. Il consiste à relever des lignes (invisibles en situation réelle) et pour simplement en suivre les essors. Ces lignes de regards qui ont quelque chose en commun avec le zigzag des abeilles qui butinent, faisant leur miel on ne sait trop de quoi. Se faire l’esclave de ces lignes, de leurs secousses propres, l’une après l’autre, avant de les étaler/ juxtaposer pour qu’on puisse les embrasser sur un même plan, voletant là aussi de paquets de lignes à d’autres …

De cette patience à simplement relever (quoique systématiquement) tout ce qui vient, MTS dit deux choses : tout d’abord que cela lui arrive, là aussi, comme une grâce ; celle, ici, qui vient décharger l’artiste du fardeau expressif qu’on le « voue »[5] d’ordinaire à transporter.  Mais elle dit aussi, et c’est plus intriguant et sans doute plus profond, que, dans les circonstances de ce protocole qu’elle s’inflige, alors voilà qu’il s’avère que c’est « sa main qui voit » ; qui, dans son relevé, révèle, là où l’oeil serait bien incapable de voir quoique ce soit. C’était déjà un des fruits précieux des dessins des dynamiques piétonnes[6], la révélation de ce « tremblé » universel qui en anime les lignes … l’équivalent plastique, si l’on veut,  duquel l’aphorisme de Benjamin restait, en quelque sorte, orphelin ; que l’on rappellera donc :  « la grande ville est la patrie de l’homme qui hésite »,… Ici, de même, le caractère butinant de l’activité oculaire, vient à la rencontre d’autres savoirs, ceux des neuro sciences mais aussi ceux des savoirs experts des publicitaires (diablement intéressés, eux, à tracer, le parcours des yeux sur une affiche de publicité) …

De fait, le travail de MTS a en commun avec l’activité scientifique de donner lieu à des découvertes … Un ordre phénoménal non vu, mais qui s’impose, après réplication des expériences. Des régularités inaperçues, qui s’enlèvent dans le sillage de l’effort artiste et que l’on peut bien, en quelque sorte, léguer, comme un butin discret, aux armées savantes toutes occupées, sur leurs fronts respectifs, à l’avancée de leurs savoirs objectifs. Ainsi, dans le sillage de son travail, viennent, non seulement les graphes de l’activité oculaire des dessinateurs, mais en outre de quoi corréler ces graphes avec les tracés effectifs réalisés par ces dessinateurs : ainsi d’une correspondance entre le caractère ramassé des premiers, et la qualité picturale des seconds : celle des relevés! Pour autant que dessiner est quelque chose qui s’apprend, on imagine l’intérêt de ces « données » pour les neuro sciences et celles, en particulier, dont l’objet porte sur les mécanismes de l’apprentissage …

En un sens, la force du travail artiste est, ici, une force d’exhumation : extraire, raviver des lignes de vie, là où d’autres ne voient que de « la » vue, au singulier massif, réifiant. Que cela intéresse des savants, pour la prise éventuelle que cela leur donne sur l’objectivation de « mécanismes », on le conçoit. Mais qu’en est-il alors des autres humains, savants ou pas, qui escomptent aussi autre chose d’un travail artistique ?

Passant du mot « d’exhumation » à celui de forage, peut-être se met-on en meilleure position pour saisir la double portée (« art/science ») de son travail. Penchée sur son moniteur, décalquant mécaniquement, toute investie qu’elle est à en extraire de précieux « filons », là scrutant des mouvements de foule, ici entrant dans la danse compacte d’essaims de regards, le sens qu’elle s’y trace un chemin dans l’épaisseur même, dans la rumeur du monde, non seulement jamais ne se perd, mais sans doute se cultive … et se donne là, à recueillir, dans une expérience en première personne !

Pourquoi, pensant aux dynamiques piétonnes, croit-on que les lignes qu’elle en relève en soient tremblées, sinon pour la raison de ces autres lignes qui, alentour, font presse. De même ces lignes de regards qui oscillent, prises dans la focale de la camera, traduisent sans doute l’emportement impérieux d’une tâche à mener à bon port, mais au milieu d’autres, emportés par le même emportement … Le regard, aigu, de MTS, ne perd évidemment pas le sens de ce dont ces « extraits » s’extraient ! Sans quoi il n’y aurait aucun intérêt à la chose ! D’un mot, maintenant : tout effort d’isolement d’un signal se fait au prix de l’arrachement de ce signal aux bruits qui le brouillent ! Un truisme que l’on apprend en cours de « Théorie de la Communication » … De fait, neutraliser les bruits, voilà une bonne partie de la tâche scientifique ! Mais, symétriquement, faire entendre le bruit de fond dont ces signaux s’enlèvent, n’est-ce pas ce que l’on attend d’un regard artiste ? Que le monde bruisse ! Et, relevons le, parce que c’est crucial : ce bruissement, on ne peut le dire, ni dans l’ordre du sonore, ni dans celui du visuel (à preuve, le fait qu’il vienne ici dans l’ordre du visuel, et sans que cela n’écrase les connotations acoustiques du mot …) Si ! Il est en amont de cette ligne de partage entre sonore et visuel.

Du monde, le philosophe (Wittgenstein) disait « qu’il est tout ce qui arrive ».  « Tout ce qui arrive nous vient comme une rumeur », suggère à son tour l’artiste (Mariateresa Sartori) ; des vibrations de lignes de toute sorte ! De la science, un autre philosophe (Merleau Ponty) disait, dans un aphorisme tranchant, « qu’elle renonce à habiter le monde » (elle en détache des « objets », et à les scruter, voilà que les savants se détacheraient eux aussi du monde !). De l’art, et en contrepoint, on pourrait proposer qu’il explore le monde, mais sans doute pour mieux saisir en quoi il affecte son « explorateur », lui permettant  ainsi « d’expérimenter » ce qui le rattache à ce monde : sa « condition » propre. On retrouve ainsi Dewey et sa définition de l’art comme « expérience de l’expérience », mais on va voir qu’il faut se garder de croire que celle ci est pure passivité. Bien au contraire, et c’est une stratégie que MTS pratique – certes avec d’autres – : pour faire sentir, faire réaliser, ce qui, dans les « éprouvés ordinaires » de nos expériences renvoie à des couches sous-jacentes, perdues de vue et qui pourtant les organisent, eh bien, rien de tel que d’en « bouger les cadres », rien de tel que de fabriquer des environnements, quasi similaires à ceux dans lesquels nous glissons le cours de nos vies, mais oui, légèrement « gauchis », sinon carrément « trafiqués » ! La touche propre de l’art de MTS est alors que ce « trafic » porte sur la ligne de crête qui unit/sépare, langage et musicalité, et plus largement, sensorialités visuelles et sonores.

Samuel Bordreuil

 

 


[5] A quoi l’on réduit, d’ordinaire, sa « vocation ».

[6] Référence à indiquer.

Fino al 30.XI.2013
Mariateresa Sartori
You are the music while the music lasts, Galleria Michela Rizzo, Venezia
 
Osservare lo sguardo e ragionare sul suono. A Venezia una mostra in cui video, disegni ed installazioni si alternano ritmicamente nello spazio, ricomponendo la ricerca recente dell’artista
 
 

pubblicato sabato 16 novembre 2013

Ogni volta che si parla di decostruzione di un linguaggio si finisce per chiamare in causa la semiotica e l’esattezza di ogni sistema modernamente inteso. Mariateresa Sartori (Venezia, 1961), sa che l’analisi di ogni segno rischia di cadere nel vuoto della forma, ma si ferma quell’attimo prima, tale da non farle perdere una sana freschezza.
 
Mariateresa Sartori, You are the music while the music lasts.
Sana freschezza che si ritrova, ad esempio, nelle riflessioni sul linguaggio musicale degli ultimi anni presentate alla Galleria Michela Rizzo.
Ogni parlante ha una propria musicalità, un timbro sonoro; ne Il concerto del mondo diversi strumenti musicali mimano toni e ritmi delle conversazioni di undici coppie, legandoli in un contrappunto musicale che ha la sua ragion d’essere e che segue regole parallele, eppur diverse, da quelle del linguaggio vocale. Al visitatore sono date due possibilità: può muoversi nella decodificazione dei parlanti, cercare di immaginarne contesto e toni, oppure seguire il concerto come semplice poesia, pura forma musicale sdoganata da quei contenuti che in ogni caso rappresentano il pretesto dell’opera. Un approfondimento in questa direzione avviene in Studio n.10 in Si minore op.25. Omaggio a Chopin, dove una coppia “parla” le note musicali, al punto che non interessa più togliere il coperchio sonoro per decifrare il linguaggio, è tutto già lì.
Lo sguardo dei disegnatori, un video e un progetto grafico, non è solo una riflessione sulla didattica: nel primo, a grandezza naturale, un gruppo di allievi è colto al lavoro. Il punto di vista è molto ribassato tale che l’oggetto del disegno resta sconosciuto e l’osservatore può vivere l’esperienza di immedesimarsi nell’oggetto veduto. Entra qui in ballo quella distinzione tra vedere ed esser visti di Merleau Ponty che Raffaele Gavarro chiama in causa nel suo testo. Ora il centro dello sguardo è diventato lo sguardo stesso: Mariateresa Sartori prende quello sguardo e lo trasforma in un motivo, dandogli un nome. Come? Ricalcandone su un monitor un minuto e 15 secondi di sguardo dei disegnatori: la concentrazione diventa movimento e la linea segno perché apre a diversi spunti come il grado di attenzione, il pensiero creativo, il movimento congiunto dello sguardo e del cervello. Ma ogni segno così ottenuto ha un suo nome e cognome, oltre la semiotica.
 
Eleonora Minna
mostra visitata il 20 ottobre 2013

 

 

KATIE HOLTEN and MARIATERESA SARTORI Linea

by William Corwin

BOSI CONTEMPORARY | APRIL 27 – MAY 31, 2014

Randy Williams, my teacher for a high school drawing class that I attended at the Metropolitan Museum of Art, told the students decisively during an exercise that there are no lines in real life; he may even have said it multiple times. Of course, this was him trying to guide us away from an inky comic book stylization, one we were doomed to render at such a tender age, and open us up to the parvenu of subtle shading, hue, and blending that dictate successful composition. This is the crux of the dialogue between Katie Holten and Mariateresa Sartori in their two-person exhibition, Linea. The conceptual lines they explore are often more real than any line drawn on a page, yet that existence is registered purely by the drawn line, or a line of words, on the page. 

The exhibition began, for me, with a walk. I met Holten in Union Square and we soon sauntered down to BOSI Contemporary on Orchard Street; she had taken the walk 13 times previously, and was planning to do it each of the 35 days of the exhibition. Her companions before me had been fellow artists such as Dan Graham and Richard Wentworth, as well as other friends and acquaintances. The walks were unchoreographed but had a predetermined focus, like walking under bridges, past specific trees, or viewing old apartments and inhabitations. In my case, the route was an architectural tour of favorite buildings. Eventually, a spidery approximation of this trip would appear in the gallery as a pen sketch pinned in a 5 by 7 matrix of sheets of drawing paper on the wall, and displayed above a ritual table composed of piles of cartographically themed hardcover books bedecked with objects collected during the walks. Holten’s work frequently employs perambulations as source material for her projects—her Laboratorio della Vigna, Ireland’s entry to the 2003 Venice Biennial, for example, involved over 40 scientists, writers, and artists who collaborated with Holten on a very mobile research project looking at the history and ecosystem of Venice. Mariateresa Sartori provided a sister project adjacent to the walk drawings, “All People Going, Piazza San Marco, Venice (1 – 6)” (2014), six pen drawings illustrating crowd movements over brief time intervals on the early afternoons of February 25, in 2006 and 2010. The moments are short—anywhere from 12 to 70 seconds—and again, utilize ballpoint pen lines as complicated intersecting notations of the movement of individuals throughout the piazza. The drawings achieve an indecipherable complexity that is reminiscent of Poincaré’s theory of fluid dynamics and the mathematical impossibility of projecting the movements of more than three particles in a stream.

Despite similarities in the graphic interface that both artists use to represent their data, Holten and Sartori approach their research from opposing perspectives. Holten focuses on desires and yearnings as well as the collection of tangential and disparate information. She distills it to a simple meter that imitates a scientific result but is an amalgam of emotion and thought, a holistic but imaginary scientific geometry. Sartori, conversely, approaches a relatively simple set of vectors—movement over a specific time period in a well-delineated space—and produces a diagram that, through complication, loses its viability and instead becomes an artful drawing. This dichotomy unites the show, as each artist practices her own brand of documentation, fluctuating between concrete representation and agitated bits of information.

There is a propensity toward didacticism in the walking pieces of both artists that almost demands the viewer be a participant in order to fully understand the work and its context.  The non-participatory pieces at the gallery, on the other hand, approach sublimity of line and its attendant information in a delightfully roundabout and poetic framework. Sartori’s “The Drawers” (2013) presents a video of six mature art students staring straight at the artist/camera, sketching her in a quick drawing exercise, and the accompanying series of 88 drawings “1 minute and 15 seconds of drawers’ gaze” (2013) are tracings of the movement of their eyes, and those of 82 other students. Each leaf shows two almost identical squiggles, as the artist traces the eye movements off a computer screen, but each page shows a completely unique signature of each student and their unique movements.  

Moving away from the paths, boundaries, and chains of thought conjured up by lines, Holten explores the potential of the simplest means of registering presence—a dot. The five stolid black rectangles inscribed here and dusted with various white pigments constitute a subset titled “Constellation (Earth at Night—varying latitudes and longitudes)” (2014), part of a continuing series of drawings that were recently exhibited at Van Horn in Düsseldorf last fall. The works are primarily drawn with fossil chalk from the Cretaceous era collected by Holten and play with implication—not just an aesthetic game of “connect the dots” cued by the title, but the theoretical use-value of points—as sites of human activity and habitation, the delineation of hazy regions: the origin of mapmaking. These coagulated glowing nodes could be anything from phosphorescent jellyfish to bacteria or neurons, but the title makes it clear they are locations on the earth at night, spinning the drawing into a mirror of itself—a constellation on land observed from the sky. The image of Missoula, Montana has only traces of light, and the figure/ground relationship between the imagined “void” and the few “stars” is convincing as a star map of an empty sector of the galaxy. Conversely, the pearlescent dots that crisscross a drawing of Salina, Kansas pointedly deconstruct Holten’s visual pun on constellations. There is no way this can be stellar; it is clearly a wobbly but very organic or human-manufactured non-repeating pattern. Chains and trails bisect the canvas, indicating that as soon as we manufacture a constellation of our own, we regulate and suffocate it out of existence.

The “images” of the constellations inevitably refer back to the library of atlases that are piled up as part of “Walks.” There is a hermetic interconnectivity between all of Holten’s projects, one endless spiraling walk that the artist is taking over as much terrain that defines the closed system of life and geography of the planet. Sartori follows a more linear path; she finds the lines within systems: music, movement, form, and generation in general. Sometimes the line makes the movement, sometimes vice versa. Linea presents a pair of artists who repeatedly intersect in their practices and in the space of the gallery, trading visual cues as frequently as kernel ideas. There are no parallel lines here.

 
 

 

2017-02-09T11:30:03+00:00

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